Gemeente Putten ontvangt certificaat voor dementievriendelijke gemeente

Op maandag 22 april ontving de Gemeente Putten uit handen van Alzheimer Nederland het certificaat ‘Dementievriendelijke gemeente’. Dementie is hard op weg om volksziekte nummer één te worden. Namelijk één op de vijf personen krijgt dit. In Putten gaat het om ongeveer 460 personen met dementie. Dit zal naar verwachting stijgen tot 990 mensen in 2050.

Dementievriendelijke gemeente

De Gemeente Putten zet zich actief in om mensen met dementie zo lang mogelijk mee te laten doen in de samenleving. De ondersteuning die de gemeente daarbij biedt moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Om dit te bereiken werkt de gemeente samen met andere maatschappelijke partners om dit voor elkaar te krijgen.

We willen ervoor zorgen dat iedere inwoner in Putten kennis heeft van dementie en hoe hiermee om te gaan. Daarvoor worden er voor inwoners trainingen ingezet. Op die manier zetten we belangrijke stappen naar een dementievriendelijk Putten.

Certificaat

Het certificaat is een erkenning vanuit Alzheimer Nederland om aan te geven dat de Gemeente Putten aan bepaalde voorwaarden heeft voldaan. Wethouder Van den Hoorn nam het certificaat in ontvangst: “Met trots kan ik vertellen dat de Gemeente Putten een mooie, eerste stap heeft gezet om dit certificaat te mogen ontvangen. Het is voor ons een erkenning dat we op de goede weg zijn naar een dementievriendelijk dorp”.

Training voor inwoners

Hoe weet u of iemand dementie heeft? Door het te herkennen, kunt u op een andere manier deze mensen benaderen, passend bij hun behoefte en uw rol als inwoner van Putten. Putten voor Elkaar, Geheugensteunpunt Putten en Samen Dementievriendelijk hebben een training gemaakt zodat u kunt ervaren hoe u op eenvoudige wijze het verschil kan maken voor inwoners met dementie.

De trainingen zijn op 28 mei en 9 juli van 19.00 tot 21.30 uur in De Aker (Fontanusplein 2). Aanmelden kan via www.putten.nl/puttenvoorelkaar en info@puttenvoorelkaar.nl.