Spoorlijn 1863

Aanleg spoorlijn

Symbool Burgers en StoommachinesTijdperk - Burgers en Stoommachines

Nadere beschrijving - Aanleg spoorlijn 1863

 

Waar buiten te zien - Station Putten, Spoorwegmuseum Utrecht

Aanleg spoorlijn

De hoofdlijn - en enige lijn die de maatschappij in eigendom had, alle overigen waren in bezit van daarvoor opgerichte dochterondernemingen - kwam op 20 augustus 1863 in exploitatie voor reizigersvervoer op het gedeelte Utrecht - Hattem.

Het goederenvervoer begon op 5 november van dat jaar. Op 6 juni 1864 werd voor reizigers en goederen de dienst uitgebreid tot Zwolle NCS, op 10 mei 1865 tot Kampen (de plaats van het huidige station) en op 21 juni 1868 volgde te Zwolle de verbinding Zwolle NCS - Zwolle SS (het huidige station).

Te Amersfoort is het oorspronkelijke NCS station nog aanwezig, het ligt tussen het huidige station en de Koppel aan de kant van de stad. 

De aanleggeschiedenis is enigszins getourmenteerd geweest doordat de maatschappij met handen en voeten gebonden bleek aan een aannemer, de firma Delettrez, Père & Cie uit Parijs, die, nadat er niet veel voortgang was gemaakt, pas na betaling van een flinke schadevergoeding (200.000 gulden) vervangen kon worden door een andere: de firma Vitali, Picard, Charles & Cie, ook uit Parijs, die de spoorweg inderdaad bouwde. De lijn is hoofdzakelijk met Frans kapitaal aangelegd.

Het station

Het oorspronkelijke station te Putten was gelijk aan de oorspronkelijke stations van Hattem en Nunspeet. Deze stations zijn ontworpen door N.J. Kamperdijk. Zij werden alle drie in 1876 vergroot, waarbij op het platte dak een mansardekap kwam.

Foto van station Putten na de vergroting

De afbeelding van het station in Putten (na de vergroting in 1876).

Het tweede (en huidige) stationsgebouw te Putten is ontworpen door ir. H.G.J. Schelling en werd in 1929 in gebruik genomen.Bron: Spoorwegmuseum Utrecht   http://www.spoorwegmuseum.nl/.

De foto van het eerste station Putten is afkomstig uit H. Romers, Spoorwegarchitectuur in Nederland.