Aanmelden Digitaal Opkopers Loket

Bent u ondernemer? En koopt u tweedehands spullen in? Dan wilt u erop vertrouwen dat dit geen gestolen spullen zijn. Daarom bent u verplicht een opkopers register bij te houden. En u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Dit kan via het Digitaal Opkopers Loket (DOL).

Hoe meld ik mij aan?

  • Via www.ikbenhandelaar.nl meldt u zich aan als handelaar.
  • U maakt een account aan en vult uw gegevens in.
  • Uw aanmelding wordt meteen verwerkt. De gemeente en de politie krijgen daarvan een melding.

Welke goederen registreert u?

  • gereedschap;
  • foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur;
  • goud, edelstenen, platina, zilver;
  • kunstvoorwerpen;
  • laptops, mobiele telefoons, tablets;
  • uurwerken ;
  • voertuigen die uit het buitenland zijn geïmporteerd, voertuigonderdelen en ongekentekende voertuigen zoals fietsen.

Ingekochte spullen digitaal registreren

Handelaren en opkopers moeten ook een register bijhouden van de door hen gekochte spullen. De gemeente Putten gaat hiervoor ook werken met een Digitaal Opkopers Register (DOR). Een voordeel van het werken met het DOL is dat u als handelaar ook direct kunt aangeven dat u gebruik wil maken van het Digitaal Opkopers Register. Meer informatie is te vinden op www.stopheling.nl/opkopersregister.

Waarom een register?

Als ondernemer wilt u geen gestolen spullen verkopen. Het digitale register staat direct in verbinding met de database van de politie met gestolen spullen. Er gaat door de gemeente een inventarisatie plaatsvinden van handelaren die deze verplichting hebben. Ook vindt er voorlichting plaats. Daarna zullen er op termijn door de gemeente controles plaatsvinden.

Meer informatie

Gemeente Putten
(0341) 359 645 / (0341) 375 726
www.putten.nl/dol