Let op bij spoofing

Bij spoofing wordt er een trucje gebruikt om een andere identiteit aan te nemen. Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’. De oplichter kan zich telefonisch voordoen als iemand van uw bank. Het telefoonnummer manipuleert de oplichter, waardoor ook daadwerkelijk het telefoonnummer van de bank op uw telefoon verschijnt. De oplichter zegt dat er wat mis is met uw betaalrekening of bankaccount en vraagt uw om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé- of inloggegevens.

Wat kunt u zelf doen?

Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening. Ook vragen banken nooit om persoonlijke gegevens. Verbreek daarom de verbinding als u het niet vertrouwt. Zoek daarna zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag.

Bent u toch slachtoffer geworden?

Doe altijd aangifte bij de politie (ook bij een poging). Dit kan ook digitaal op www.politie.nl.

Veel mensen schamen zich nadat zij slachtoffer zijn geworden van oplichting, dat hoeft absoluut niet. Deze criminelen gaan heel geraffineerd te werk. Ze maken misbruik van het vertrouwen dat u heeft in een familielid of bekende. Iedereen kan slachtoffer worden.

Meer informatie

www.veiliginternetten.nl

www.veiligbankieren.nl