Hulpvraagfraude

Bij hulpvraagfraude doet een oplichter zich voor als een bekende via bijvoorbeeld WhatsApp. Bijvoorbeeld als uw (klein)zoon of (klein)dochter, maar regelmatig ook als vriend of vriendin. Er wordt gevraagd om hem of haar snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek.

Vaak staat in het eerste bericht dat de ‘bekende’ een nieuw mobiel nummer heeft. Ook sturen criminelen soms zelfs via het WhatsApp-account van degene die u kent, de vraag om geld. Doordat in het bericht staat dat er grote nood is en het geld direct nodig is, zijn veel mensen geneigd om het geld aan ‘deze bekende’ toch maar snel over te maken. Vertrouw zo’n bericht daarom niet zomaar. Bel altijd eerst de persoon zelf op het oude nummer en zorg dat u deze persoon ook daadwerkelijk spreekt.

Waar moet u op letten?

Maak nooit geld over zonder dat u iemand daadwerkelijk hebt gesproken of gebeld. Controleer altijd rechtstreeks bij de bekende door zijn/haar oude nummer te bellen. Niet gebeld, is geen geld.

Voorkomen dat oplichters u benaderen

  • Plaats uw telefoonnummer niet openbaar op social media, websites of online handelsplatformen;
  • Om te voorkomen dat misbruik wordt gemaakt van uw WhatsApp-account kunt u twee-staps-verificatie instellen. Dat is een extra beveiliging. Op www.veiliginternetten.nl staat hoe u dit kunt doen.

Bent u toch slachtoffer geworden?

  • Doe altijd aangifte bij de politie (ook bij een poging). Dit kan ook digitaal op www.politie.nl.
  • Maak een bestandje aan van het WhatsApp gesprek, zodat u die bij de aangifte kunt voegen;
  • Meld het zo snel mogelijk bij uw bank (ook bij een poging) om het rekeningnummer van de oplichter te laten blokkeren en zo andere slachtoffers te voorkomen;
  • Meld het bericht ook als u geen slachtoffer bent geworden op www.fraudehelpdesk.nl.

Meer informatie

www.veiliginternetten.nl