Winnaars Puttense Vrijwilligersprijs 2023 kregen feestelijke uitreiking

Milan du Bois (14 jaar), Dirk Meijer (70 jaar) en de fietsvrijwilligers van Zorggroep Noordwest-Veluwe zijn de winnaars van De Puttense Vrijwilligersprijs 2023. Onder luid applaus ontvingen zij op donderdag 18 april hun bokalen, tijdens een feestelijke lunch in het gemeentehuis.

Over de vrijwilligersprijs

Door de inzet van vrijwilligers kunnen organisaties bestaan en zich verder ontwikkelen. De Puttense Vrijwilligersprijs van het jaar is een waarderingsprijs van de gemeente Putten voor vrijwillige inzet van inwoners en organisaties.

Wethouder Jim van den Hoorn, tijdens de feestelijke uitreiking: “In het kloppende hart van onze gemeenschap zijn er vaak stille helden. Vandaag vieren we niet alleen jullie prestaties, maar ook de kracht van vrijgevigheid. Ik ben buitengewoon trots en dankbaar voor de bijdragen die jullie leveren en ik hoop dat jullie nog lang doorgaan!”

Milan du Bois: vrijwilliger 2023 onder 25 jaar

Milan heeft de vrijwilligersbokaal voor Vrijwilliger onder 25 jaar gewonnen. Hij heeft een hart voor ouderen en is een maatje voor de bewoners bij Norschoten in Putten. Zo helpt hij bijvoorbeeld de bezoekers naar de activiteiten en met het koken van het eten.

Vanaf zijn tiende jaar is hij al actief bezig met vrijwilligerswerk. Tijdens coronatijd bracht hij als 10-jarige jongen al tulpen aan de bewoners bij dagbesteding de Samaritaan. Hij haalde geld op om alle ouderen sinterklaasletters te kunnen geven, bracht kerststukken rond voor in de woonkamers van de zorgcentra en leverde oliebollen af bij de Samaritaan.

Trots neemt hij zijn onverwachte prijs in ontvangst. ‘Voor mij is dit heel normaal.’

Dirk Meijer: vrijwilliger 2023 boven 25 jaar

Meneer Meijer is een bekende vrijwilliger in Putten, want hij is bij veel organisaties in ons dorp actief. Een opsomming: Putten voor Elkaar, Repaircafé Putten, Stichting Hulp voor Ernstig zieken en Stervenden Thuis, Biljartvereniging Two Brothers, Veluwe FM, Nederland Schoon en Probus 1.

Een ochtend in de week rijdt hij rond voor Putten voor Elkaar. Inwoners die zelf geen vervoer hebben binnen de gemeente Putten brengt hij naar winkels of familie. En uiteraard brengt hij ze ook weer netjes thuis.

Tijdens de uitreiking gaf meneer Meijer lachend aan dat áls je met pensioen gaat, je veel tijd krijgt, maar dit ook zo weer op is. Hij was blij verrast om de wisselbokaal in ontvangst te nemen.

Fietsvrijwilligers vrijwillige organisatie 2023

Peter Vink, nam met een brede glimlach de wisselbokaal aan namens alle fietsvrijwilligers. In totaal zijn er 30 enthousiaste en bevlogen vrijwilligers die zorgen voor een leuk uitje voor de bewoners van de Elim en De Schauw. Ook inwoners van Putten die wel willen, maar niet zelfstandig kunnen fietsen, kunnen bij hen aankloppen.

Bij Zorggroep Noordwest-Veluwe zijn er maar liefst drie duofietsen en een rolstoelfiets beschikbaar. Deze fietsen zijn gesponsord door de winnaars van de vrijwillige organisatie 2022: Kringloopwinkel Overnodig.

Ouderen zelf geven meer dan eens aan hoe fijn ze het vinden om op deze manier buiten te zijn.

De fietsvrijwilligers zijn al vijftien jaar actief en u kunt ze bijna dagelijks op de weg in ons dorp tegenkomen.