Kandidaatstelling
Maandag 2 februari 2026 is de dag van de kandidaatstelling. Partijen die mee willen doen aan de gemeenteraadsverkiezing moeten die dag tussen 09.00 en 17.00 uur hun kandidatenlijst door een kiezer laten inleveren in het gemeentehuis, Fontanusplein 1 in Putten. Deze kiezer is de (plaatsvervangend) gemachtigde van de partij of een andere kiezer aan wie deze bevoegdheid is verleend door de gemachtigde met behulp van het H3-1 formulier uit de Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV). De kandidaten kunnen bij de inlevering aanwezig zijn.
Vanaf half december kunt u de Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV) downloaden van de website van de Kiesraad. In de OSV voert u de gegevens van alle kandidaten van uw partij. Vervolgens kunt u alle formulieren die nodig zijn voor de kandidaatstelling aanmaken. U vult de gegevens van uw kandidaten in zoals zij staan geregistreerd in de basisregistratie personen (BRP). U kunt zelf kiezen of u (m)/(v) achter de naam wilt plaatsen of dat u wel of geen voornamen vermeldt. Exacte en uitgebreide regels hierover kunt u vinden in artikel H2 van het Kiesbesluit.
Als u samen met een andere politieke groepering één gezamenlijke kandidatenlijst wilt inleveren, kunt u boven die lijst de namen van de partijen samenvoegen. Deze samengevoegde aanduiding staat vervolgens ook op het stembiljet. Alleen aanduidingen die al zijn geregistreerd, kunnen worden samengevoegd. De samengevoegde aanduiding mag niet meer dan 35 letters of andere tekens bevatten. De samenvoeging wordt ingediend met een H3-2-formulier.
Een politieke groepering die bij de Gemeenteraadsverkiezingen in 2022 geen zetel heeft behaald of voor het eerst meedoet, moet 20 ondersteuningsverklaringen voor de kandidatenlijst verzamelen.
Kiezers kunnen deze ondersteuningsverklaringen van maandag 19 januari tot en met maandag 2 februari 2026 afleggen aan de balie van Burgerzaken in het gemeentehuis, Fontanusplein 1 in Putten.
De H4-formulieren voor ondersteuningsverklaringen kunt u aanmaken in OSV.
Voor kandidaten gelden de volgende voorwaarden:
- Kandidaten moeten in gemeente Putten wonen en ingeschreven staan.
- Kandidaten die niet in de gemeente wonen, moeten een verklaring overleggen waarop staat dat zij in de gemeente Putten gaan wonen zodra zij benoemd worden in de gemeenteraad.
- Kandidaten die niet in Nederland wonen, moeten op hun instemmingsverklaring een gemachtigde in Nederland aanwijzen.
- Burgers die niet over de Nederlandse nationaliteit beschikken, mogen zich kandidaat stellen als zij EU-onderdaan zijn of meer dan 5 jaar onafgebroken legaal in Nederland wonen.
- Minderjarigen mogen op de lijst worden geplaatst, als zij vóór maart 2026 meerderjarig (18 jaar) worden, en dus tijdens de zittingsduur van de nieuwe gemeenteraad nog plaats zouden kunnen nemen in de gemeenteraad. Wordt een minderjarige gekozen, dan schuift zijn/haar zetel door naar de eerstvolgende op de lijst.
- De naam van de kandidaat mag niet voorkomen op een andere kandidatenlijst voor de gemeenteraad.
- Een partij mag maximaal 50 kandidaten op de lijst zetten.
Verplichte documenten
De verplicht in te leveren formulieren (modellen) zijn meestal wettelijk voorgeschreven. Deze kunt u vinden via de Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV). Hieronder ziet u welke modellen u moet gebruiken. U vindt deze modellen ook op de website van de Rijksoverheid.
Voor de kandidaatstelling moet u op 2 februari inleveren:
- Kandidatenlijst (model H1 is verplicht!)
- Instemmingsverklaringen van alle kandidaten (H9)
- Kopie geldig legitimatiebewijs van de kandidaten die nog niet in de gemeenteraad zitten
- Kopie geldig legitimatiebewijs van de inleveraar
Eventueel
- Vestigingsverklaringen van kandidaten die niet in Putten wonen, dat zij bij benoeming in Putten gaan wonen.
- Aanwijzing gemachtigde op H9 voor kandidaten die niet in Nederland wonen.
- H3-1-formulier waaruit de bevoegdheid van de persoon die de lijst inlevert blijkt (als gemachtigde niet zelf de lijst inlevert).
- H3-2-formulier: verklaring van de gemachtigden waaruit de bevoegdheid tot samenvoeging blijkt, als u samen met een andere partij één kandidatenlijst inlevert.
Partijen die nog geen zetels hebben in de raad moeten ook inleveren
- Bewijs van betaling waarborgsom van kandidaatstelling van € 225,00 (H14)
- 20 ondersteuningsverklaringen (H4)
Nieuwe partijen en partijen die geen zetels hebben in de gemeenteraad betalen een waarborgsom van € 225,00.
U maakt het bedrag over naar rekeningnummer NL20 BNGH 0285 1836 80 van gemeente Putten, onder vermelding van:
- waarborgsom kandidaatstelling
- naam van de politieke partij
Na betaling ontvangt u een bewijs van betaling.
U krijgt de waarborgsom terug als u een geldige kandidatenlijst inlevert en het aantal stemmen op uw partij hoger is dan 75% van de kiesdeler of als de partij geen geldige kandidatenlijst heeft ingeleverd.
Op dinsdag 3 februari om 16.00 uur houdt het centraal stembureau een niet-openbare zitting centraal stembureau tot het onderzoeken van de ingeleverde kandidatenlijsten. Naar aanleiding van dit onderzoek ontvangt de persoon die de lijst heeft ingeleverd per aangetekende brief en per e-mail een overzicht van eventuele geconstateerde verzuimen (Kieswet hoofdstuk I).
De door de partijen ingeleverde documenten worden voor alle kiezers ter inzage gelegd. Bij dit onderzoek, op grond van Kieswet artikel I2, wordt niet meegewogen of een kandidaat een strafblad heeft of anderszins niet-integer is. Wel kunnen politieke partijen als zij dit belangrijk vinden dit zelf meenemen in het selecteren en screenen van kandidaten, bijvoorbeeld met een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Op vrijdag 6 februari om 17.00 uur houdt het centraal stembureau een openbare zitting centraal stembureau over:
- de geldigheid van de lijsten
- het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten
- het handhaven van de lijstaanduiding
Tijdens deze zitting worden ook de lijsten genummerd. De groepering die de meeste stemmen heeft behaald in 2022 krijgt lijstnummer 1, enzovoort. Daarna wordt voor groeperingen die op dit moment nog geen raadszetel hebben, geloot om het lijstnummer. Als twee politieke groeperingen samen aan de verkiezing deelnemen onder samenvoeging van hun lijstaanduidingen worden de stemmen van beide groeperingen bij elkaar opgeteld voor het bepalen van het lijstnummer.
Als de door u ingeleverde documenten niet in orde blijken te zijn, kunt u deze verzuimen herstellen op:
- dinsdag 3 februari van 09.00 tot 17.00 uur,
- woensdag 4 februari van 09.00 tot 17.00 uur of
- donderdag 5 februari van 09.00 tot 17.00 uur
in het gemeentehuis, Fontanusplein 1 te Putten.
Let op: Wanneer u op 2 februari géén kandidatenlijst heeft ingeleverd kunt u dit niet doen tijdens de termijn voor het herstel verzuim! Lijsten die niet zijn ingeleverd op 2 februari doen niet mee met de verkiezingen! Dit is géén herstelbaar verzuim.
Kijk voor meer informatie wanneer een kandidatenlijst ongeldig is op de website van de Kiesraad.
Ter voorbereiding op de officiële kandidaatstelling wordt u op maandag 26 januari 2026 uitgenodigd om alle benodigde documenten voor de kandidaatstelling door te nemen. Zo komt u bij de formele inlevering van de kandidatenlijst niet voor verrassingen te staan.
Ook voor de officiële kandidaatstelling op maandag 2 februari 2026 ontvangt u een uitnodiging.
Meer informatie over de kandidaatstelling vindt u op de website van de Kiesraad.
Neem voor informatie in onze gemeente contact op met Bureau Verkiezingen. U kunt hiervoor bellen met (0341) 359 670 of een mail sturen naar burgerzaken@putten.nl.