Nijkerkerstraat 70 - De Grootte Veen

Foto van gemeentelijk monument aan de Nijkerkerstraat 70

Gemeentelijk monument - De boerderij werd in 1756 gebouwd, zoals aangegeven door de muurankers in de voorgevel. De boerderij behoorde tot het landgoed De Bokhorst. De gevels zijn opgetrokken in baksteen. Het metselwerk is uitgevoerd in kruisverband. Rondom loopt een gepleisterde plint. Het zadeldak van het voorhuis, met een wolfeind aan de voorzijde, is aan de rechterzijde gedekt met riet. Het linkerdakvlak is gedekt met gesmoorde, verbeterde Hollandse pannen. Slechts een kleine rand onder de nok is rietgedekt. Op de nok liggen rietvorsten.

Op het erf staan een bakhuisje, een schaapskooi, een houten schuur en een hooiberg.

Boerenerfgoed Gelderland 2012

Het mooiste boerenerf van Gelderland is dit jaar De Grootte Veen in Putten. De jury koos unaniem voor het Veluwse erf.

Volgens het juryrapport is het erf van de boerderij uit 1756 tot in de puntjes onderhouden en zijn veel gebouwen bewaard gebleven in de oorspronkelijke staat. Daardoor is de boerderij kenmerkend voor de streek.