Uitleg advies, hulp en ondersteuning
Bij de gemeente Putten kunt u terecht voor advies, hulp of ondersteuning voor:
- Maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Jeugdhulp (Jeugdwet)
- Werk & Inkomen (Participatiewet)
- Financiële ondersteuning
U doet een melding bij de gemeente
U kunt via onderstaand formulier online een melding doen voor advies, hulp of ondersteuning. Op het formulier geeft u aan waarover u advies wilt en/of welke ondersteuning u nodig heeft. Liever niet online invullen? Dan kunt u het PDF formulier downloaden, invullen en naar ons opsturen.
Uw melding advies, hulp en ondersteuning online doorgeven
Formulier melding advies, hulp en ondersteuning (PDF downloaden)
Wat gebeurt er als u zich meldt?
Na ontvangst van uw meldingsformulier krijgt u van ons een ontvangstbevestiging. Dit is voor u het bewijs dat wij uw melding in behandeling nemen. Binnen enkele dagen na ontvangst nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak voor een persoonlijk gesprek. U ontvangt van ons een aantal vragen (persoonlijk plan) die u als voorbereiding op dit gesprek kunt invullen. Tijdens dit gesprek bespreken wij met u uw persoonlijke situatie en welke problemen u in het dagelijkse leven ervaart. De gemeente Putten kijkt naar wat u zelf kunt, welke mensen in uw omgeving kunnen helpen en welke andere oplossingen in de gemeente Putten beschikbaar zijn.
Na het gesprek ontvangt u het onderzoeksverslag
In het onderzoeksverslag staat wat u samen met de consulent besproken heeft en welke oplossingen in uw situatie mogelijk zijn. Ook staat beschreven wat u zelf kunt doen, wat de gemeente mogelijk voor u gaat doen en welke stappen daarvoor gezet worden. Wij vragen u om uw handtekening onder het verslag te zetten en terug te sturen in de antwoordenveloppe die u bij het verslag ontvangt.
Wij proberen het besluit binnen 6 weken te nemen. Soms is meer tijd nodig om zorgvuldig onderzoek te kunnen doen. Als dat zo is laten wij u dat weten. We begrijpen dat u misschien vragen heeft over het verloop van het onderzoek. Toch vragen wij u om in ieder geval te wachten totdat u het onderzoeksverslag heeft ontvangen. In dit verslag kunt u mogelijke toevoegingen en extra informatie aan ons doorgeven.
Dit gebeurt er als het besluit genomen is
U krijgt van ons een brief toegestuurd met daarin ons besluit (een beschikking). Dit kan een toekenning of een afwijzing zijn.
- Bij een toekenning krijgt u ondersteuning via de gemeente Putten, dit noemen wij een voorziening. In de beschikking leest u welke ondersteuning, de vorm van ondersteuning u krijgt en de kosten hiervan zijn.
- Bij een afwijzing krijgt u te horen op welke andere manier de ondersteuning kan plaatsvinden.
Onafhankelijke ondersteuning bij gesprekken met de gemeente
Bij de gesprekken die u heeft mag een familielid of mantelzorger aanwezig zijn. Vindt u het prettig als er iemand anders bij de gesprekken is? Dan kunt u gebruik maken van de onafhankelijke inwonerondersteuning van Stimenz. Deze ondersteuning is gratis. De inwonerondersteuner van Stimenz denkt met u mee over de hulp die het beste bij u past. Ook helpt de inwonerondersteuner u bij gesprekken en contacten met instanties. Of bijvoorbeeld met het doorlezen en schrijven van brieven. Voor meer informatie belt u met (088) 784 64 64 of stuur een e-mail naar info.putten@stimenz.nl. Op de website www.stimenz.nl vindt u meer informatie.
Contact met de gemeente
Via Mijn Putten heeft u toegang tot uw persoonlijke internetpagina (PIP). Een persoonlijke internetpagina is een veilige en betrouwbare omgeving op internet waarin u zaken met de gemeente kunt doen.
Mijn Putten bestaat uit twee onderdelen:
- Mijn Regie; hier kunt u naartoe om informatie in te zien en zaken te regelen wanneer u een melding voor advies, hulp en ondersteuning heeft ingediend.
- Mijn Inkomen; is alleen te gebruiken voor ontvangers van een uitkering die verstrekt is door de gemeente.
Voor overige vragen kunt u tijdens de openingstijden contact opnemen met de Servicebalie via telefoonnummer (0341) 359 611.