Huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken

De gemeente heeft de wettelijke plicht om elk huis een nummer te geven. Ook bedrijfs- en winkelpanden die hiervoor in aanmerking komen, krijgen een nummer.

Wilt u een nieuwe zelfstandige woonruimte of verblijfsruimte realiseren? Dan vraagt u een huisnummer aan bij de gemeente. Kan een huisnummer vervallen omdat u ruimtes (met een bestaand huisnummer) samenvoegt of sloopt? Dan moet u dit melden.

U hoeft zelf geen huisnummer aan te vragen als u een omgevingsvergunning nodig heeft en de vergunning wordt verleend. Bijvoorbeeld bij het bouwen van een nieuwe woning of een mantelzorgwoning.

Huisnummer online aanvragen, wijzigen of intrekken via DigiD of eHerkenning

Let op: het object moet wel voldoen aan de eisen die de wet BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) stelt. Niet ieder pand krijgt zomaar een huisnummer. De gemeente beoordeelt uw aanvraag en bepaalt of u in aanmerking komt voor een huisnummer.

Bewijsstukken

Bij de aanvraag moet u onderstaande documenten toevoegen, anders kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen:

• Situatietekening met de ligging van het gebouw.
  • Duidelijke bouwtekeningen van de bestaande en nieuwe situatie, incl. maatvoering in de schaal 1:100.
  • Eventueel foto’s van het betreffende object.

Liever niet online invullen?

Wilt u het formulier liever niet online invullen? Dan kunt u het formulier 'Huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken’ downloaden, uitprinten en invullen.

T (0341) 359 611