Bent u als ondernemer benieuwd hoeveel u weggooit aan voedselresten?

Om voedselverspilling in restaurants tegen te gaan, biedt Regio Foodvalley ondernemers in de regio de mogelijkheid om het systeem Orbisk uit te proberen dat helpt om voedselafval te verminderen. Gemeente Putten is sinds 1 januari 2024 aangesloten bij Regio Foodvalley (onderdeel voedsel).

Voedselverspilling tegengaan

Het systeem Orbisk gebruikt kunstmatige intelligentie om voedselverspilling tegen te gaan. Het systeem meet met een weegschaal en een slimme camera hoeveel etensresten er worden weggegooid. Ook meet het systeem wat er precies wordt weggegooid.

De resultaten van deze metingen zijn te zien op een online dashboard. Hierop staan ook regelmatig adviezen om voedselverspilling tegen te gaan. Het systeem leidt in de praktijk tot 50% minder kosten, voedselverspilling en CO2-uitstoot.

Uitproberen

In 2024 en 2025 biedt Regio Foodvalley (kleine) ondernemers in de horeca de kans om gebruik te maken van het Orbisk systeem. Twee jaar lang gaan twee systemen van Orbisk door de regio rond. Na elke zes maanden gaan ze naar twee nieuwe ondernemers die het systeem mogen uitproberen. Dit betekent dat er in totaal acht ondernemers mee kunnen doen.

Als u besluit mee te doen, betaalt u de helft van de plaatsingskosten van € 525,00. Regio Foodvalley betaalt de rest van de kosten van het systeem en de plaatsing.

Meer weten?

Regio Foodvalley