Waar zet u uw oude, afgedankte (motor)voertuig neer?

Binnenkort kunt u een sticker aantreffen op oude, afgedankte (motor)voertuigen. De handhavers van de gemeente zijn dan langs geweest en hebben de fiets, auto of een ander (motor)voertuig aangetroffen op een openbare (parkeer)plek. De handhavers hebben het voertuig in een dusdanige verwaarloosde staat aangetroffen, dat het als een wrak mag worden aangemerkt. Ze hebben deze sticker opgeplakt en geven daarmee aan dat het voertuig binnenkort wordt verwijderd.

Dit kunnen ze doen op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), artikel 5.5, lid 1, waarin staat: ‘‘Het is verboden een voertuig dat rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in kennelijke verwaarloosde toestand verkeert op de weg te hebben”.

Schone omgeving

De gemeente hoopt natuurlijk dat deze actie niet nodig is. Een oud voertuig kunt u natuurlijk zelf naar een kringloopbedrijf of een oud ijzer- of schroothandelaar brengen U houdt daarmee uw omgeving schoon en uw buren zijn u er dankbaar voor.

Wanneer is een fiets, auto of (motor)voertuig een wrak?

Een (motor)voertuig is een wrak als u er niet meer mee kan rijden. Bijvoorbeeld:

• Geen stuur (of geen zadel)
  • Kromme wielen of geen wielen
  • Verroest of een verbogen frame (fiets)
  • Rijtechnisch in onvoldoende staat (motorvoertuig)

Een sticker, en nu?

Staat het gelabelde voertuig na twee weken nog op de openbare plek? Dan verwijdert de gemeente na deze twee weken het wrak en slaat dit daarna nog maximaal negen weken op. Als u na negen weken nog geen actie heeft ondernomen, laat de gemeente het wrak vernietigen en krijgt u een factuur voor de kosten.

Melding

Ziet u een langere tijd een (verwaarloosd) voertuig langs de weg of op een openbare (parkeer)plek staan? Maak een melding via (0341) 359 611, www.putten.nl/melding of stuur een WhatsApp bericht naar 06 203 06 284. De handhavers beoordelen of het gaat om een wrak. Onderneem nooit zelf actie.

Gemeente Putten
Team Toezicht