Brandveilig gebruik gebouwen en overige locaties

Het is belangrijk dat de brandveiligheid van gebouwen op orde is. Hiervoor zijn regels opgesteld. In bepaalde gevallen is een Melding brandveilig gebruik nodig voordat een gebouw in gebruik kan worden genomen. Hiermee laat u vooraf zien dat uw gebouw brandveilig is.

Of een melding nodig is hangt af van het aantal personen dat in het gebouw bezoekt en de functie van het gebouw. Bijvoorbeeld:

• Kinderdagverblijf
  • Café
  • Winkel
  • Verzorgingshuis

Doe de vergunningcheck  Melding brandveilig gebruik online aanvragen via DigiD

Vergunningcheck

Via het Omgevingsloket kunt u met de vergunningcheck onderzoeken of u een melding brandveilig gebruik nodig hebt.

Aarzelt u over de uitkomst of heeft u moeite met invullen? Wij helpen u graag iedere ochtend van 08.30 tot 12.30 uur aan de balie van Ruimte in het gemeentehuis. U kunt ook bellen via telefoonnummer (0341) 359 611.

Melding brandveilig gebruik maken

Blijkt uit de vergunningcheck dat u een melding brandveilig gebruik nodig heeft? Dan maakt u via de het Omgevingsloket een melding. Het systeem vertelt u welke gegevens u moet invullen en welke documenten u moet aanleveren.

Voor het aanvragen van een omgevingsvergunning heeft u een DigiD nodig.

Brandveiligheid overige locaties

Voor sommige terreinen moet u bij de gemeente een Melding voor brandveilig gebruik en basishulpverlening overige locaties indienen. Bijvoorbeeld bij evenementen of activiteiten op een terrein waar meer dan 50 personen tegelijk bij elkaar zijn. En waar gebruik wordt gemaakt van tijdelijke bouwsels zoals een podium. Is een evenementenvergunning of omgevingsvergunning aangevraagd? Dan is deze melding is niet nodig. De brandveiligheid is daarbij beoordeeld.

Meldingsformulier brandveilig gebruik overige locaties downloaden (PDF)

Het ingevulde formulier kunt u mailen naar info@putten.nl of opsturen naar Postbus 400, 3880 AK, Putten.

Termijn

Minimaal 4 weken voordat u een gebouw in gebruik neemt of voordat de activiteit plaatsvindt moet de melding zijn ingediend.

T (0341) 359 611